25 Ekim 2012 Perşembe

Microsoft Windows 8'i piyasaya sürdü

Mıcrosoft dizüstü ve tablet ayrımını ortadan kaldırma potansiyeline sahip, merakla beklenen Windows 8 İşletim Sistemini piyasaya sürdü. Ve yeni işletim sistemi alışageldiğimiz Windows ailesinin diğer fertlerinden tamamen farklı. Microsoft her ne kadar Windows 7 İşletim Sisteminin 670 milyon (evet 670,000,000) satsa da tablet ve dokunmatik ekran fenomeninden oldukça ürkmüşe benziyor. Zira beta sürümü bir süredir piyasada olan ve zatımın denediği Windows 8'e Windows demek için bin şahit lazım. Windows 8 resmen Windows 95 ile başlayan ve son 17 yıla damgasını vuran Windows dönemini kapatıyor. Sistemin daha çok dokunmatik ekran arayüzüne ağırlık veren yapısı, Microsoft'un PC döneminin sonuna geldiğimizi düşünmeye başlamasının bir sonucu olabilir mi acaba?

Windows 8 eleştiri yazısına geçmeden önce işletim sistemi ile ilgili birkaç gerekli bilgi vereyim: Windows 8 dört versiyon halinde piyasaya sürülüyor: Windows 8, Windows 8 Pro, Windows 8 Enterprise ve Windows 8 RT. bunların ilk üçü standart PC işlemcisi üzerinde çalışır klasik sistemler. Windows 8 RT ise teknik olarak diğer üçünden apayrı bir sistem ve ARM-tabanlı işlemciler için tasarlanmış.

Steve Ballmer, Microsoft'un CEO'su, Windows 8'i tanıtıyor.
Foto - NBC News
Microsoft 8 microsoft için küçük ama insanlık için büyük bir adım. Ha ne tarafa, yukarı mı aşağı mı, onu zaman gösterecek. İşin aslı ben bu işletim sisteminin doğru yöne doğru koca bir adım olduğunu düşünüyordum ama bu kadar da, tekerleğin yeniden icadı seviyesinde, geniş bir adım beklemiyordum. Windows 8, Windows 7'den ne kadar farklı? Bu soruya dün okuduğum harika bir anekdot ile yanıt vereyim: Bu yazıyı yazan gazeteci arkadaş Windows 8 beta sürümünü denerken diz üstü bilgisayarını oynasın diye 9 yaşındaki kızına veriyor. Ufaklık 15 dakika makine ile cebelleştikten sonra adama dönüp "baba bunun yerine lütfen Windows açar mısın?" Bu ufaklık gibi ben de ilk gençliğimdeki 3 senelik Commodore 64 (evet yaşlıyım) ve DOS ile kısa bir Dost hayatından (hayır, o kadar da yaşlı değilim) gayrı Windowstan başka işletim sistemi kullanmadım. DOS'u bir iki hafta kullandıktan sonra 1996 yılının on tarihi gününde, üniversitenin bilgisayar labında DOS command prompt'a "WIN" komutunu yazdım ve Enter'a bastım. Windows'un pencerelerle süslü harikalar diyarı önümde açıldı. İçeri daldım ve bir daha da ardıma bakmadım.

Bir zamanlar Windows. Bu ekrandaki şey Windows 3.1.  Bunun ilkel
olduğunu düşünüyorsanız Windows 1 veya 2 yazıp arayın ve ilkel görün.
O tarihi günden 1-2 ay sonra Windows 95 geldi (Yok Windows 95 dünyaya 1995 Ağustos'unda geldi fakat bizim lab'a bir buçuk sene sonra teşrif etti). Window 95, o zaman gerçekten de fütürist bir icattı. Bir kere bu kendi başına bir işletim sistemiydi. Ama en önemlisi bir devrin başlangıcı idi. Aşağıdaki ekran görüntüsü ilkel olabilir ama dikkat edin bugün Windows olarak bilip kullandığınız en son sistemlerin en temel bileşenleri Windows 95'de vardı ve bu sistem ile başladı. (Ekran görüntüsündeki sistem ilkel görünebilir ama o zaman dünyada Quad Core vardı da Microsoft mu gitmedi? Sokaktaki adamın ulaşabildiği en güçlü makinenin Pentium 166 MMX (64 MB RAM, 2GB sabit disk) olduğu, üniversitenin matematik modeller çalıştırdığı hayvani süper bilgisayarın bugünün iPhone'unun çeyreği kadar bile donanıma sahip olmadığı bir zamandan bahsediyoruz). Windows 95 ile Start Menu, Task Bar gibi son 17 senedi sanal hayatımıza hükmeden özellikler hayatımıza girmiş oldu.

Windows 95
Ve geldik Windows 8'e. Bu işletim sistemine Windows demeye dilim varmıyor zira eski dost Başlat (Start) tuşuna sahip değil. Sırf bu nedenle Windows 8'i ilk kurcaladığımda, yıllar önce Tekirdağ'da bir çiftlikte Windows ve fare kullanmayı öğretmeye öalıştığım yılların DOS'çusu dayı gibi hissettim. Windows 8 baştan aşağa dokunmatik ekranlı makinelerle uyumlu bir sistem olarak yaratılmış olabilir ama diz üstünde ilk kullanmaya öabaladığımda, bunu üzülerek söylüyorum zira ben bir Mixrosoft hayranıyım, kendimi kötü hissettim ve panikledim. Panikledim zira bundan sonra tüm dizüstü bilgisayarlar Windows 8 ile gelecek ve o ilk bir iki saniye aklımdan Yazıcıoğluna koşup Windows 7 kurulu dizüstü bilgisayar stoklamak gibi saçma sapan bir fikir geçti! ! This is blasphemy! Start tuşsuz Windows! This is madness ...! Oh no, this is Windows 8!

Beni panikleten ekran.
This is blasphemy ! This is madness!
Madness ..? This is Windows 8!
Neyse ki abartıyordum. Windows 8 başlangıç ekranı, Windows 7 üzerine kurulu bir katman gibi. Benim gibi eski dost masaüstünde çalışmak istiyorsanız Desktop app diye bir zımbırtı mevcut (evet app :( ) ve bu zımbırtı çalışınca ekran alışılmış masaüstüne dönüyor. Ama o da ne? Start tuşu burda da yok. Start tuşu yok, program yok, o zaman ne var Allahsız! Bu şekilde yaşayamayacağımı anladığımdan forumlara falan girdim, ve  benim gibi Windows 8 beta testçilerinin aynı şekilde ağladığını gördüm. Neyse ki Starcdock adlı bir şirket feryatlarımızı duymuş ve Start 8 adlı bir program (haşa program yok, app). Bu muhteşem uygulama Windows 8 masa üstüne Windows 7-stili bir start menu konduruyor. Dahası makinenizi direkt Windows 8 masaüstüne boot ederek bir büyük hayır duası daha alıyor. 4.99 doların her kuruşunu hakeden bir eser! Öyle ki Start 8 ile kalbim Windows 8 kullanabileceğime dair bir umutla doldu.

Microsoft programlara app demeye başladığı için app dünyasının olmazsa olmazı App Dükkanı (App Store) da sağlaması kaçınılmaz. Windows 8 Store şu an 1,000 civarı app'e sahip. Gülmeyin, Apple appStore yarım milyon app'e sahip olabilir ama dükkanı aynı işi yapan zilyon tane app ile doldurarak sayı yapmanın bir anlamı yok. Microsoft temiz ve kaliteli ürünler koymuş. Eksikler yok değil, mesela Google Maps, Gmail gibi app'ler yok ama olsun dükkan yeni onlarda zamanla olur herhalde.

Ben bu işletim sisteminden, bilgisayar ile tableti birleştiren bir devrim bekliyorum. iOS ve Android tabletler eğlence amaçlı muhteşem ama çalışmak, ödev yapmak onu geçtim not almak için rezil sistemler olduğundan bizim bildiğimiz anlamda bilgisayarlar hayatımıza hükmetmeye devam ediyordu. Şimdi akıllı dok istasyonları ile bilgisayar ve tableti birleştiren hibritler bekliyorum. Hatta smartphone, tablet ve bilgisayar olabilen üçü bir arada makineler bile piyasaya çıkabilir. Bekleyip göreceğiz.

[1] - Microsoft launches Windows 8

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder