9 Kasım 2015 Pazartesi

Yurtdışında calışmak için ne yapmalı?

Bu yazıyı ne zamandır yazacaktım ama bir türlü vaktim olmuyordu. Son 13 yıldır hemen her seçimden sonra olduğu gibi 1 Kasım 2015 seçimlerinden sonra da toplumun yaklaşık yüzde 20 - 25'ini oluşturan ve neredeyse blok halinde CHP'ye oy veren kesimin geleneksel "Aziz Nesin'i Anma ve Türkiye'den S.tir Olup Gitme" haftasının başlaması vesilesi ile yazıyı geciktirmemeye karar verdim.

Bu Türkiye'den S.tir Olup gitme sözü bana ait değil, Eksi Sözlük gibi içeriği çoğunlukla bu tayfadan yazarlardan oluşan sitede Türkiye'den siktir olup gitmek diye her AKP seçim zaferinden sonra entry girişi şahlanan bir başlık var. Dediğim gibi başlığın 1 Kasım 2015 AKP zaferi ertesinde şahlanması vesilesi ile yıllar önce (2007 yılında) Türkiye'den göçmüş (nedeni AKP falan değil) biri olarak ben de bu konuda benden daha gençlere birkaç tavsiye vereyim dedim. Zira orada gördüğüm kadarıyla yurtdışında yaşamak için ne yapmalı, yurtdışında nasıl yaşanır, nasıl iş bulunur konusunda kendini eğitimli sanan kesimin bile bayağı bir tavsiyeye ihtiyacı var. Yıllardır yurtdışında yaşayan ve birçok eski okul v e iş arkadaşı yurtdışında olan biri olarak bu konuda faydalı ve ayakları yere basan tavsiyeler verebileceğimi düşünüyorum.

Öncelikle, yurtdışında çalışmak ve yaşamak isteyenlerin iyi derecede İngilizce bilmesi hemen hemen şart. Zira ülke sınırlarının üzerinde pek engelleyici olmadığı CVlerin ortak özelliklerinden en dikkat çekeni iyi derecede ingilizce. Gerçi eğer ilelebet Türkiye'de yaşayacaksanız da bence İngilizce elzem ama zorunluluk değil. O nedenle siz siz olun "ya 10 yıldır yurt dışında yaşamak istiyorum ama ingilizcem yok ondan bir türlü bu hayalimi hayata geçiremedim" diye akıl almaz şeyler yazan arkadaşlardan olmayın, İngilizce öğrenin. İngilizce kolay bir dil, yeterince İngilizce'yi en fazla 1 - 2 senede öğrenebilirsiniz, hele de bu internet devrinde.

Şimdi yurt dışında çalışma hayalini nasıl gerçekleştireceğiniz konusunda tavsiyelerimize gelelim :

- Eğer yurtdışında hatrı sayılır bir ofisi olan bir şirkette (Türkiye'deki  Çok Uluslu Şirketler gibi) çalışır ve yurt dışındaki ofiste çalışmayı hedeflerseniz, bunu pekala başarabilirsiniz. Ve bunun için illa devasa bir Çok Uluslu Şirkette de çalışmanız gerekmez. Örneğin ben toplam çalışanı 20yi geçmeyen ama Türkiye hariç 2 ülkede daha ofisi olan bir şirket ile ilk defa yurt dışında çalışmaya başladım. Benden sonra aynı teknoloji şirketi sayesinde 5 iş arkadaşım da bugün yurt dışındalar. Yurt dışı merkezli çok uluslu şirketlerin Türkiye ofislerinde çalışarak o şirketlerin yurt dışı ofislerine kaymış ve yurt dışında on yıla yakındır yaşayan onlarca insan sayabilirim.

- Boğaziçi Üniversitesi, ODTÜ, Bilkent Üniversitesi ve daha bir düzine en iyi üniversitelerin yurt dışı bağlantıları sayesinde bu üniversitelerde okursanız, yurt dışına çıkıp orada yaşamak çok daha kolay. Eğer daha üniversiteye gitmiyor iseniz tercihinizi yaparken üniversitenin bu konuda nasıl bağlantılı olduğunu da araştırın.

- Yurtdışı deyince Türkiye'de insanların aklına genelde sadece Amerika ve Avrupa geliyor. Ama bugün yurt dışında olup da hem yaşam standartları, hem de ekonomik durumu Türkiye'den çok daha iyi olan birçok ülke var. Japonya, Kore, Avustralya, Tayvan, Singapur, Birleşik Arap Emirlikleri (Dubai özellikle) ilk akla gelenler. Tokyo, Singapur, Hong Kong örneğin dünyanın en güvenli şehirleri ve cıvıl cıvıl, renkli ve zengin bir hayata sahipler. Türk Lirası ile maaşlar 15,000 TL ve üstü gibi rakamlara kolayca ulaşırken, Avrupa'daki gibi yüksek vergiler olmadığından oldukça iyi kazanma şansınız var. Seçeneklerinizi kısıtlamayın ve bu ülkeleri de hedefe koyun.

Henüz mezun olmadı iseniz mesela Singapore Work Holiday Programme gibi programlardan yararlanabilirsiniz.

- Yurtdışına yaşama konusunda avantaj sağlayan bir diğer faktör de yerel dili bilmek. Örneğin ben Türkiye'de Japon Dili ve Edebiyatı, Kore Dili gibi yerlerden mezun olmuş ve bugün Kore'de, Tokyo'da vs. yaşayan insanlar biliyorum. Gerçi yerel dil bilmeniz lazım deyince bunun pratik anlamı aslında hem yerel dil hem de İngilizce çoğu zaman.

-  Eğer nitelikli iş gücü kapsamına giriyorsanız Almanca. Almanya'nın yıllardır uygulamada bulundurduğu ama Almanca bilme koşulu nedeniyle bir türlü istediği sayılara ulaşamadığı bir program var. İyi ki de Almanca zorunluluğu var yoksa Türkiye'den aldığınız "nitelikli" eğitim, Almanya'da çalışmaya can atan diğer dünyalıların kaymağı ile rekabet edemeyeceğinden şansınız olmazdı ama eğer oturur Almanca öğrenirseniz, Almanya'da çalışmaya başlayarak yurtdışı hayalinizi gerçekleştirebilirsiniz. Bilmeyenler için olay şu : Mavi Kart.

- Yurtdışında evlenmek. Şaka değil, bu şekilde yurtdışına çıkan binlerce insan var. Mantık evliliğinden bahsetmiyorum, ciddi, mutlu ve oldukça güzel evlilikler bunlar. Benim bildiklerimin hepsi internette başlamış ilişkiler ama bugün 10 yılını devirmiş birbirinden güzel Türk - Çin, Türk - Malay, Türk - Hint, Türk - Japon, vs. melezi çocuklarla devam eden evlilikler. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder